Ah, since you asked (not); een licht uitgebreide versie van een post hieronder. Extra info helpt altijd, nietwaar? Zodoende:
Iedereen wéét hoe abnormaal hinderlijk het achteruitrijalarm van de KIA Niro is, zeker voor omwonenden. [En iedereen wéét dat een Niro-chauffeur tegen een achteruit overredene kan zeggen ‘eigen schuld ik waarschuwde toch’ en dat dat dus een vol-slagen flauwekulredenering is en een wederrechtelijke bewuste poging de verantwoordelijkheid te ontkennen]
Niet iedereen weet dat het alarm (nu, hier) op de verpleegsterskamer vrij precies hetzelfde klinkt.
Mij is bekend dat de ‘bitch in the backseat’ die alle WarningWarning-alarmen doorgeeft van achter de stoel in F16s een vrouwenstem is omdat (het voor vrouwen niks uitmaakt, man of vrouw – ja er zijn al decennia vrouwelijke F16-vliegers) bij mannen is geconstateerd dat een (jonge-)vrouwenstem een overheersende attentieprikkel uit de hersenstam geeft om dit signaal vóór alle andere eens goed te checken.
Meer poetisch is dat, conform een thread op Thread: Men process other men’s voices with the part of the brain that processes simple sounds such as car engines and machinery, but they process female voices with the part of the brain that processes music en toch ook wel Pretty sure I process my wife’s voice with the part of my brain that processes to-do lists.
Is het toeval of is het specifieke geluid zo gekozen dat het maximale attentiewaarde heeft voor toevallig aanwezigen?
Dit roept om onderzoek!
KIA NL en fabrikant Ascom-voor-al-uw-ziekenhuisalarms werden aangeschreven over eventuele uitleg. In eerste aanleg was er een zeer positieve reactie (2e), en in tweede van 1e een antwoord dat neerkomt op Toeval.
Navraag bij de opleiding Audio Engineering bij de HKU loopt.
… Hold your horses; Ascom komt wél een tweede keer en dan goed terug, en heeft: De (piezo)zoemer wordt (ook) door de meeste autofabrikanten gebruikt. De frequentie is inderdaad 2,7kHz tot 4kHz (met 250ms intervallen) omdat dit voor de meeste mensen het beste hoorbaar is! [Dat wil ik dan nog wat preciezer hebben; mijn autosignalen klinken divers(er) en hoe&wat wat die betreft…]
En verwijst naar deze …! (towards the end)
Inderdaad, dat dus. Maar een ander signaal…
Ondertussen hebben we ook deze, deze, deze en uhm, … deze (US-based) opgeduikeld.
En de navraag bij Audio Engineering loopt nog.
Yes I need to know! Omdat het idee doorvertaalbaar is naar a. SOC/SIEM-omgevingen, b. struikeldraad-controls die behalve ‘gewone’ meter-standen de hele keten overzien en alleen bij de Echt Belangrijke dingen aanslaan om nader onderzoek door de keten te kunnen doen. Geen rating maar geluid – tevens om bij wat hardere échte alarmen de attentie van collega’s erbij te hebben. Ja gecheckt het meervoud van alarm is niet alarms.
Daarbij:
[Who needs an alarm bell (tower) when you can have … deze middelmatigheid is een van de aantrekkelijkste pleinen van Mannheim…?]